ЗНО-2020 з української мови та літератури: погляд учителя

Про секрети успішної підготовки учнів до ЗНО, а також власні враження від процедури проведення та складання ЗНО у 2020 році розповідає Юлія Огарь - автор та викладач курсу "Українська мова та література. ЗНО" освітньої студії "NATURE Tutor Group", магістр філології, викладач курсів доуніверситетської підготовки Київського університету імені Бориса Грінченка, аспірант кафедри української мови, молодий науковець, що займається розробками в галузі теорії та методики навчання мові.


Чи складали ви ЗНО у свій час? Коли? Які залишились спогади?

Так, це був 2010 рік. Спогади лише приємні, бо я чітко знала, що хочу бути вчителем української мови і що мені для цього потрібно. Рік готувалася на курсах доуніверситетської підготовки. До того ж розуміла механізм прозорості тестування, і те, що  вирішують знання. Хвилювання не було взагалі.


Чи складали ви ЗНО після вступу до університету чи на початку роботи з абітурієнтами?

Перші роки викладання я реєструвалася, щоб розуміти механізм та вчити дітей не лише мовно-літературним знанням, вмінням і навичкам, але й швидкості, мобільності та алгоритмізації. Згодом, щоб підтримати учнів, бо часто ми складали з ними на одній локації. Останні два роки на саме тестування я не ходжу, бо вже спокійно за 15 хв. можу проробити зошит ЗНО, у відповідях я цілком впевнена. Офіційні не чекаємо ніколи. Система відпрацьована на 100%.


Чи складали ви ЗНО на 200? Чому?

Я цим не пишаюся, бо за плечима бакалаврат, магістратура й аспірантура з теорії та методики навчання української мови, однак у 2016, коли я завершувала магістратуру та шукала гідну роботу, я склала ЗНО на 200. Виключно, щоб підтвердити свій рівень. До того я вже два роки викладала в університеті курси  підготовки до ЗНО, які сама закінчила в 2010 році. Треба було рухатися далі.


Які враження ви отримали від організації та процедури проведення тестування цього року?

Лише позитивні. Система працює злагоджено. З собою необхідно мати лише знання та впевненість. Для всього іншого є інструктаж. Вам допоможуть і все пояснять інструктори, навіть якщо ви розгубитеся. Головне, звернутися по допомогу.


На вашу думку, чи складними були завдання тесту для пересічних школярів? На скільки вони виходили/не виходили за межі шкільної програми?

Завдання згідно з офіційною програмою ЗНО, усі формулювання чіткі та зрозумілі, однак для учнів, що готується самостійно, можуть бути труднощі. Якщо в школі роблять акцент саме на завданнях формату ЗНО, а не словникових диктантах, вважайте себе щасливчиками.


Як склали ЗНО ваші учні? Які у вас враження після перевірки їхніх робіт?

Я мала хвилювання щодо онлайну, бо не завжди можеш проконтролювати учнів. Однак все пройшло так, як це буває під час очних занять, лише подарувало нам мобільність. Я проводила для учнів безкоштовні консультації поза межами занять, адже 40% відсотків були розгубленими й потребували підтримки й доброго слова. Попередні результати мене ощасливили. Абсолютна більшість учнів мають 180+. Є учні, у яких помилки зовсім відсутні.


У чому секрет успіху ваших учнів на ЗНО?

Ми не вчимо зайвого, розвиваємо логіку та не лише знаємо правила, а й уміємо їх застосувати до типових завдань ЗНО, а не просто академічних вправ.


Чи змінили ви після проходження тестування та перевірки завдань якісь ваші погляди на підготовку до ЗНО, можливо, з‘явились якісь інсайти чи ви плануєте наступного року внести певні корективи у свою методику викладання?

Щороку я удосконалюю свої матеріали, так як пишу дисертаційну роботу. Я не лише філолог української мови, скоріше викладач, розробляю механізм полегшених шляхів засвоєння матеріалу. Буду продовжувати роботу в цьому напрямку.


Які 3 поради щодо підготовки та складання ЗНО, на вашу думку, є найголовнішими для майбутніх абітурієнтів?

  1.  Знати, чим хочеш займатися. Хоча б напрям, адже ЗНО не для батьків і школи. Так можна буде не складати купу предметів для підстраховки і зосередитися на основному.
  2. Розбити матеріал на блоки та дотримуватися графіку.
  3. Виконувати вказівки викладача, унаочнювати конспекти, виділяти кольором, креслити схеми, таблиці тощо, читати художні твори з олівцем в руках. Повний обсяг чи хрестоматія – немає значення.


Дорогу здолає той, хто йде. Спробуйте – це справді діє!