ЗНО для вчителя: про завдання, секрет успіху та 200 балів

Протягом останніх п'яти років викладачі нашої освітньої студії складають ЗНО під час основної сесії паралельно з учнями. Навіщо вони це роблять? Як це допомагає їм у подальшій роботі? Які поради вони можуть дати "по гарячих слідах"? На ці запитання сьогодні відповідає Олена Крицька - наша супер-математичка, магістр математики та професійний репептитор, яка вже п'ять років готує абітурієнтів до вступу до українських та закордонних університетів.

Чи складали ви ЗНО, коли закінчували школу? Коли це було? Які залишилися спогади?

Так, складала ЗНО у 2013 році. Пам'ятаю, шо я переймалась менше за інших, і була дуже задоволена результатом. Мої бали тоді дали змогу без проблем вступити на бюджет до механіко-математичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка.



Навіщо ви складали ЗНО цього року?

Причин декілька. По-перше, задля того, щоб підтримати моїх учнів і показати, що я поруч (навіть якщо ми складаємо в різних учбових закладах). А по-друге, аби побачити всі нюанси того, що відбувається (з 2013 року ЗНО з математики зазнало певних змін), і мати змогу наступного року краще підготувати моїх учнів до цього іспиту.



Чи складаєте ви ЗНО на 200?

Ні, не складаю. Перш за все, я навмисне роблю помилку у завданні, яке вважаю некоректно сформульованим. Щось типу маленького протесту. Ну, а якщо серйозно, я використовую цю можливість для того, аби припуститися поширених помилок в оформленні відкритих завдань (які стосуються функцій та стереометрії). Так можна побачити, чи зніматимуть бали іншим учасникам за аналогічні помилки. І, таким чином, я знаходжу для себе відповіді на запитання моїх учнів "а якщо я тут напишу/поставлю/не поставлю/не підпишу тощо..., чи знімуть мені за це бали?"



Які враження ви отримали від організації та процедури проведення тестування?

Минулого року я була дуже незадоволена процедурою. Було видно, що інструктори розгублені. Не зважаючи на наявність у них друкованого плану дій, вони не знали, що робити. Я часом підказувала їм, яким чином треба діяти. Також дуже поганою ідеєю було розташувати дві аудиторії ЗНО в одному приміщенні. Таким чином, замість 17 людей у кабінеті (15 + 2 інстуктори) було 33 (так, інстукторів було 3, а не 4 на дві аудиторії).
Цього року все було набагато краще у тому закладі, де писала ЗНО я, але з аналогічними проблемами все одно стикнулись деякі мої учні.



На вашу думку, чи складними були завдання тесту для пересічних школярів? На скільки вони виходили/не виходили за межі шкільної програми?

Ні, я вважаю, що завдання були абсолютно адекватними до чинної шкільної програми. В останні роки акцент змістився на те, щоб зробити ЗНО з математики перевіркою аналітичного мислення школярів. Цьогорічне ЗНО, як на мене, було справді таким. Аби успішно розв'язати задачу треба було зануритись у її зміст. Навіть найскладніші завдання тесту не були надважкими чи "олімпіадними", а базувались на основних теоремах і формулах. Стосовно побудови графіка сінуса: наприкінці зошита є табличка основних тригонометричних значень, за допомогою якої побудувати запропонований графік було дуже легко.


Як склали ЗНО ваші учні? Які у вас враження після перевірки їхніх робіт?

Я задоволена результатом. Наразі, поки не визначені пороги та не побудована шкала переведення тестових балів, про точні результати казати зарано, але мене дійсно потішило те, що я побачила у зошитах моїх учнів. Вони не залишали порожніх сторінок, завдання їх не лякали. Дуже пишаюся тим, що всі розв'язували задачу з параметром. Помилки у більшості були через неуважність, але від цього ніхто не застрахований.



У чому секрет успіху ваших учнів на ЗНО?

Секрет у тому, що вони не бояться завдань! Зі школи всі звикають до "за неправильну відповідь мені знімуть бали, краще нічого не робитиму". У ЗНО немає штрафів за неправильні відповіді, а є лише плюсики за правильні. Тому, важлива істина, яку я намагаюсь передати своїм учням, полягає у тому, що треба дивитись на задачу не як на можливість помилки, а як на ресурс для здобуття балів.



Чи змінили ви після проходження тестування та перевірки завдань якісь ваші погляди на підготовку до ЗНО, можливо, з'явились якісь інсайти, або ви плануєте наступного року внести певні корективи у свою методику викладання?

Наступного року математика буде обов'язковою для всіх здобувачів ПЗСО. Загалом, система зазнає змін хоча б у тому, що учні матимуть список основних формул під час іспиту. І, звісно, програма зазнає корективів. Одразу скажу, що вона не полегшиться, адже просто мати формули у вільному доступі замало для успішного складання ЗНО. Треба розуміти, як їх застосовувати у задачах. Навіть, якщо вам дадуть в руки музичний інструмент, це не зробіть вас вмить музикантом, чи не так? 



Які 3 поради щодо підготовки та складання ЗНО, на вашу думку, є найголовнішими для майбутніх абітурієнтів?

  1. Прописуйте всі кроки розв'язання завдання. Таким чином, ви візуалізуєте свої висновки. Це допомагає у подальшому розв'язанні.
  2. Уважно "слухайте" запитання, які вам ставлять. Якщо ви все вірно почули і зрозуміли, - це запорука успіху при формулюванні відповіді.
  3. Ставтеся до завдань та ЗНО в цілому не як до тягаря, а як до можливості! Це дійсно позитивно вплине на ваш результат!